Over het programma
Fryslân is een merk. Dat merk is geladen door de eeuwen heen en wordt iedere dag opnieuw geladen door wat wij doen en wat wij – en anderen – zeggen. Daarom moeten we bewuster omgaan met het beeld van Fryslân. Zowel in Fryslân zelf als (ver) daarbuiten. Om het bijzondere karakter en de kracht van Fryslân beter uit te dragen en daarmee het imago van Fryslân te versterken is in de afgelopen jaren een merkpositionering opgesteld. Deze merkpositionering dient ter ondersteuning van onze eigen identiteiten, onze eigen verhalen en onze eigen proposities. Als individuen, als organisaties en als overheden. Het is een fundament waarop we samen kunnen bouwen.
Merkpositionering Fryslân streeft ernaar het bijzondere karakter en de kracht van Fryslân te benadrukken en de identiteit en het imago van de regio te versterken. Het doel is het vergroten van trots en verbondenheid, het bewuster omgaan met de unieke aspecten van Fryslân, en het creëren van een gezamenlijke en herkenbare identiteit die organisaties en individuen verbindt. Zodat we een eenduidiger verhaal vertellen: over de kracht en de authenticieit van Fryslân, over wat Fryslân werkelijk is en wat Fryslân in haar veelzijdigheid te bieden heeft.
In opdracht van Innovatiepact Fryslân en de Provincie Fryslân is deze merkpositionering ontwikkeld. Hieraan werkten inwoners van Fryslân mee, Friezen uit de kunst- en cultuursector, de wetenschap, het onderwijs, het bedrijfsleven en de overheid. Maar ook Friezen die buiten de grenzen van de provincie en Nederland actief zijn.
2024
- Op 7 maart 2024 werd de tussenstand van de Merkpositionering gepresenteerd en gevierd tijdens een event in het Friso Theater. Er waren 250 personen van 125 organisaties aanwezig. Tussen deze aanwezigen zaten 59 nieuwe organisaties. Tijdens een interactieve talkshow waren er voorbeelden van organisaties die – samen met de Merkregisseurs – gewerkt hebben aan de zichtbaarheid van de merkpositionering binnen hun organisatie en communicatie naar buiten. Hiermee werd duidelijk dat er een mooie beweging in gang gezet is.
- De Merkregisseurs hebben in 2024 de lijn van fysieke bijeenkomsten, werksessies en persoonlijke fysieke en/of online gespreken doorgezet. Er zijn vier Merkfiltersessies georganiseerd, waarvan één speciaal voor Communicatiebureaus. Daarnaast is er een speciale werksessie georganiseerd voor de RMT’s.
- In september verschijnt de Friese Imago Monitor 2024. Hierin wordt o.a. gekopt ‘Werk aan de winkel!’ hiermee wordt het extra duidelijk dat het essentieel is dat we de merkpositionering verder op gang brengen en zorgen voor synchroniciteit in de manier waarop we de identiteit van Fryslân uitdragen.
- In november wordt de Club van 100 opgericht. Deze selecte groep – van zo’n honderd – koplopers komt structureel samen om de voortgang van de Merkpositionering te bevorderen. Zij nemen het voortouw en inspireren andere organisaties. Daarnaast biedt iedere deelnemer 10 uur tijd aan om ingezet te worden voor uitdagingen rondom het imago van Fryslân. Op 13 november kwam de Club van 100 voor het eerst samen en tekenden de aanwezigen een commitmentverklaring.
- Eind 2024 zijn er 138 organisaties geactiveerd, daarmee staat de teller totaal op 220 betrokken organisaties en 671 betrokken personen.;
Met deze resultaten en betrokkenheid kijken we uit naar het vervolg van de implementatie en duurzame verankering van de merkpositionering binnen en buiten Fryslân. Samen bouwen we aan een sterker Fryslân dat zijn unieke identiteit zelfbewust en trots uitdraagt.
Merkpositionering Fryslân documenten
Merkpositionering Nederlands
Merkpositionering Frysk
Merkpositionering Engels
Nieuwsberichten
Maart – Event Merkpositionering Friso Theater
November – Nieuwsbericht Club van 100 van start
Video
Video’s Merkpositionering
Nieuwsbrieven/ mailings