Over het programma
In 2024 hebben we met volle kracht gewerkt aan de doorontwikkeling van WRK.frl/. Ons doel? Friesland nóg beter positioneren als een geweldige provincie om te wonen, werken en leven. Met een totaal online bereik van meer dan 1.500.000 en bijna 2.500 sollicitaties via het platform voor zo’n 400 organisaties. Stap voor stap versterken we de zichtbaarheid van Friesland als dé plek voor talent en werkgevers. En we blijven bouwen aan een toekomst waarin Friesland een nóg aantrekkelijkere regio wordt om te werken en te wonen.
Community
Het aantal werkgevers op het platform is verdubbeld, van 200 begin 2024 naar meer dan 400 in december. Om bedrijven en organisaties nog beter te ondersteunen, werken we hard aan de standaardisering van ons werkproces richting nieuwe werkgevers. Dit maakt het voor werkgevers eenvoudiger om hun bedrijfsprofiel in te richten en hun vacatures onder de aandacht te brengen.
Een van onze manieren om werkgevers te helpen is via onze WRKShops. Tijdens deze informatieve sessies delen we kennis en inzichten over de Friese arbeidsmarkt en haar uitdagingen en hoe WRK.frl/ werkgevers daarin kan ondersteunen. Zo hebben we onder andere bij Aegon WRKShops verzorgd, waarbij de medewerkers van AEGON inzicht kregen in de kansen op de Friese arbeidsmarkt. Dit soort initiatieven versterken niet alleen de arbeidsmarkt, maar zorgen ook voor een betere match tussen talent en bedrijven.
WRKLab / Onderwijspropositie
Begin 2024 is het stageprikbord gelanceerd, een centrale plek waar studenten en bedrijven stages kunnen vinden en plaatsen. In totaal zijn er 350 stageoproepen geplaatst. Met meer dan 200 stage sollicitaties is het prikbord een groot succes. Het stageprikbord is daarmee nu het grootste stageprikbord in Friesland voor stages op alle opleidingsniveaus.
Studenten werken bij het WRKLab tussen de 10 en 20 weken aan bedrijfsvraagstukken vanuit Friese organisaties en ontvangen begeleiding en workshops. Dit biedt praktijkervaring en draagt bij aan de ontwikkeling van young professionals.
Samen met NHL Stenden hebben wij in 2023 het WRKLab opgericht. Een plek waar studenten in (multidisciplinaire) groepjes werken aan echte vraagstukken vanuit het bedrijfsleven. Studenten werken gedurende een semester aan deze opdrachten en presenteren hun eindproduct tijdens een netwerk event aan zowel hun opdrachtgever als aan de rest van de werkgevers en studenten. Het is een groeiend succesverhaal met inmiddels een eigen locatie, meer dan 100 deelnemende studenten en 50 opdrachtgevers. Dat het netwerk-element werkt blijkt uit het feit dat er al verschillende stages uit voortgekomen zijn. Voor de opschaling zijn we inmiddels in gesprek met andere onderwijsinstellingen in Friesland die het concept willen omarmen.
Evenementen
WRK.frl/ organiseert en verzorgt sinds de start verschillende evenementen en WRKShops, gericht op zowel werkgevers als werkzoekenden. Hierin worden de belangrijk(st)e en actuele thema’s behandeld en besproken. Dit kan lokaal, regionaal of provinciaal worden ingezet en op sector of clusterniveau. De WRKShops zijn informatief, praktisch en inspirerend, met thema’s zoals het programma van WRK.frl/ en het belang ervan, evenals AI-gebruik bij werving en sollicitatie.
belangrijke activiteiten waren onder meer deelname aan Innovate Friesland, de WRKTour voor studenten, samenwerkingen met Fryslân Werkt, UWV en NHL Stenden, en de opening van WRKLab. Daarnaast werden WRKShops gegeven bij onder andere Young Professionals Network, werkgeversbijeenkomsten en bedrijventerreinen. Specifiek voor AEGON-medewerkers werden informatiesessies en sollicitatietrainingen georganiseerd vanwege een grote uitstroom. Verder was WRK.frl/ betrokken bij de Krachttoer in Drachten, kennistafels en de Human Capital sessie van Provincie Fryslân.
Marketing
Sinds begin 2024 hebben we alle marketingactiviteiten in eigen beheer in plaats van deze uit te besteden aan externe partijen. De keuze voor een eigen team is gemaakt op basis vaneen gewenste verbeterslag in de kwaliteit, kwantiteit en flexibiliteit van onze marketing en brengt ook een gewenste kostenbeheersing met zich mee.
Onze zichtbaarheid op social media blijft groeien. Met algemene campagnes brengen we WRK.frl/ en de thema’s wonen, werken en leven in Friesland onder de aandacht bij werkgevers en werkzoekenden. Vanaf september is de focus verlegd van de kanalen van Meta naar LinkedIn. Het totaal bereik op LinkedIn in een jaar tijd is 170.000 impressies, op Instagram 50.000 weergaven en op Facebook 100.000 weergaven. Dit geeft een goed beeld van de zichtbaarheid en engagement op onze verschillende kanalen.
Eind september en begin oktober waren we te zien in het programma Welkom in het Noorden. Een nieuw TV programma op SBS6 waarin het noorden van Nederland als fijne plek om te wonen en werken wordt gepromoot. In de afleveringen over Friesland zijn wij met WRK.frl/ te zien geweest. Deze afleveringen hadden een totaalbereik van maar liefst 400.000 kijkers – een fantastische boost voor de naamsbekendheid van WRK.frl/ en voor de boodschap die WRK.frl/ uitdraagt. Ook buiten Friesland.
Afgelopen zomer hebben we actief deelgenomen aan de LEIP! introductieweek voor studenten. Als sponsor waren we zichtbaar bij deze doelgroep en stonden we met een kraam op de LEIP!-markt. Dit gaf ons de kans om direct in contact te komen met studenten, hen te informeren over de mogelijkheden op WRK.frl/ en zo een jonge doelgroep te enthousiasmeren voor een toekomst in Friesland. Op deze leuke en laagdrempelige manier zijn we onder de aandacht gekomen bij meer dan 2000 studenten. In juni 2024 behaalden we de mijlpaal van 1.000 sollicitaties via het platform. Slechts zes maanden later, in december, werd de 2.500e sollicitatie verstuurd.
Resultaten 2024
230.000
paginaweergaves
Op 31 maart 2023 ging WRK.frl/ live. Sindsdien wordt het platform druk bezocht. Ongeveer de helft van de bezoekers komt van buiten de provincie.
400+
Bedrijven aangesloten
We horen vaak dat mkb-bedrijven het lastig vinden om hun doelgroep goed te bereiken. De laagdrempeligheid en het gebruikersgemak van WRK.frl/ bieden voor hen echt een uitkomst.
2.500+
Sollicitaties
Sinds de livegang zijn er meer dan 2.500 sollicitaties gedaan bij de bij WRK.frl/ aangesloten werkgevers.
3
Minuten per bezoeker
Met een verblijfsduur van 3 minuten is blijven bezoekers op WRK.frl/ lang hangen op de website (Landelijk gemiddelde is 56 seconden)
100
Studenten
Meer dan 100 studenten hebben meegedaan met het WRK-Lab
50
Opdrachtgevers WRKLab
Aan het WRKLab hebben inmiddels al meer dan 50 werkgevers meegewerkt. Sommigen hebben al voor de derde keer een opdracht uitgezet.
2024
- Het aantal werkgevers op het platform is verdubbeld, van 200 begin 2024 naar meer dan 400 in december. Om bedrijven en organisaties nog beter te ondersteunen, werken we hard aan de standaardisering van ons werkproces richting nieuwe werkgevers. Dit maakt het voor werkgevers eenvoudiger om hun bedrijfsprofiel in te richten en hun vacatures onder de aandacht te brengen.
- Belangrijke activiteiten waren onder meer deelname aan Innovate Friesland, de WRKTour voor studenten, samenwerkingen met Fryslân Werkt, UWV en NHL Stenden, en de opening van WRKLab. Daarnaast werden WRKShops gegeven bij onder andere Young Professionals Network, werkgeversbijeenkomsten en bedrijventerreinen. Specifiek voor AEGON-medewerkers werden informatiesessies en sollicitatietrainingen georganiseerd vanwege een grote uitstroom. Verder was WRK.frl/ betrokken bij de Krachttoer in Drachten, kennistafels en de Human Capital sessie van Provincie Fryslân.
- Begin 2024 is het stageprikbord gelanceerd, een centrale plek waar studenten en bedrijven stages kunnen vinden en plaatsen. In totaal zijn er 350 stageoproepen geplaatst. Met meer dan 200 stage sollicitaties is het prikbord een groot succes. Het stageprikbord is daarmee nu het grootste stageprikbord in Friesland voor stages op alle opleidingsniveaus.
- Sinds begin 2024 hebben we alle marketingactiviteiten in eigen beheer in plaats van deze uit te besteden aan externe partijen. De keuze voor een eigen team is gemaakt op basis vaneen gewenste verbeterslag in de kwaliteit, kwantiteit en flexibiliteit van onze marketing en brengt ook een gewenste kostenbeheersing met zich mee.
- Onze zichtbaarheid op social media blijft groeien. Met algemene campagnes brengen we WRK.frl/ en de thema’s wonen, werken en leven in Friesland onder de aandacht bij werkgevers en werkzoekenden. Vanaf september is de focus verlegd van de kanalen van Meta naar LinkedIn. Het totaal bereik op LinkedIn in een jaar tijd is 170.000 impressies, op Instagram 50.000 weergaven en op Facebook 100.000 weergaven. Dit geeft een goed beeld van de zichtbaarheid en engagement op onze verschillende kanalen.
- Eind september en begin oktober waren we te zien in het programma Welkom in het Noorden. Een nieuw TV programma op SBS6 waarin het noorden van Nederland als fijne plek om te wonen en werken wordt gepromoot. In de afleveringen over Friesland zijn wij met WRK.frl/ te zien geweest. Deze afleveringen hadden een totaalbereik van maar liefst 400.000 kijkers – een fantastische boost voor de naamsbekendheid van WRK.frl/ en voor de boodschap die WRK.frl/ uitdraagt. Ook buiten Friesland.
- Afgelopen zomer hebben we actief deelgenomen aan de LEIP! introductieweek voor studenten. Als sponsor waren we zichtbaar bij deze doelgroep en stonden we met een kraam op de LEIP!-markt. Dit gaf ons de kans om direct in contact te komen met studenten, hen te informeren over de mogelijkheden op WRK.frl/ en zo een jonge doelgroep te enthousiasmeren voor een toekomst in Friesland. Op deze leuke en laagdrempelige manier zijn we onder de aandacht gekomen bij meer dan 2000 studenten.
- In juni 2024 behaalden we de mijlpaal van 1.000 sollicitaties via het platform. Slechts zes maanden later, in december, werd de 2.500e sollicitatie verstuurd.