WRK.frl/

Over het programma

WRK.frl/ verbindt Friese werkgevers en vergroot hun zichtbaarheid binnen en buiten Fryslân. Dat gebeurt via een digitaal platform met state of the art technieken en met het midden- en kleinbedrijf als eerste focus.

Waar we op inzetten

Met gerichte data-driven promotiecampagnes worden doelgroepen aangemoedigd voor (passend) werk en een leven in Fryslân. Lokale samenwerking tussen werkgevers wordt gestimuleerd om de werknemers goed op hun plek te krijgen. Zo wordt de instroom vergroot, uitstroom voorkomen en doorstroom verbeterd.

De komende vijftien jaar moeten we veel meer werk verrichten met bijna vijftigduizend Friezen minder. Een tekort op de arbeidsmarkt dat opgelost móét worden. Er is in Fryslân een groot en gevarieerd werkaanbod, en dat mogen we best wat harder roepen. Als initiatief ontstaan vanuit het bedrijfsleven, zorgt WRK.frl/ er daarom voor dat bedrijven en werkzoekenden elkaar vinden. Niet als vacaturebank, maar door te matchen op cultuur, waarden en structuur.

Hoe? Door te laten zien dat de gelukkigste mensen van Europa in Friesland wonen. Niet alleen doordat het heerlijk leven is, maar ook door alle mooie bedrijven en organisaties. Met de nadruk op betekenisvol werk met een duurzame basis en een mindset van ‘we doen het gewoon’. Op WRK.frl/ beantwoorden we (bijna) elke vraag die er is over werken in Friesland. We zetten de vele mooie werkgevers, vacatures en evenementen voor werkzoekenden, ervaringen van anderen, maar ook alles over het leven in Friesland op een rij. Kortom: het startpunt van het (werkende) leven in Friesland is WRK.frl/.

1 Talent van buiten Fyslân aantrekken
2 Talent van binnen Fryslân behouden
3 Talent binnen Fryslân beter op zijn/haar plek krijgen

Resultaten 2023

Unieke bezoekers

Op 31 maart 2023 ging WRK.frl/ live. Sindsdien wordt het platform druk bezocht. 1 op de 3 bezoekers woont buiten de provincie.

140+

Bedrijven aangesloten

We horen vaak dat mkb bedrijven het lastig vinden om hun doelgroep goed te bereiken. De laagdrempeligheid en het gebruikersgemak van WRK.frl/ bieden voor hen echt een uitkomst.

380+

Sollicitaties

Sinds de jivegang zijn er meer dan 380 gerealiseerd bij de aangesloten werkgevers.

Minuten per bezoeker

Mensen blijven lang hangen op WRK.frl/

Studenten

Zijn actief in het WRK-Lab

Evenementen

Georganiseerd voor studenten en ondernemers.

2023

• Op 31 maart 2023 is het platform WRK.frl/ live gegaan. Een platform dat niet alleen over werk gaat maar ook over het leven in de provincie. Sinds de livegang had WRK.frl/ 90.000 unieke bezoekers. Ruim 1 op de 3 daarvan woont buiten Friesland, vaak in de grote steden in het hele land. Ze blijven gemiddeld 3 minuten lang op het platform én de meest bezochte pagina, naast vacatures, gaat over het leven in Friesland. Een teken dat bezoekers zich niet alleen oriënteren op een baan, maar op een hele carrière en leven in onze mooie provincie;
  • Meer dan 140 bedrijven hebben zich aangesloten bij WRK.frl/. We horen vaak dat mkb bedrijven, die ontzettend veel mooie dingen doen, het lastig vinden om hun doelgroep goed te bereiken. De laagdrempeligheid en het gebruikersgemak van WRK.frl/ bieden voor hen echt een uitkomst;
  • Sinds de livegang van het platform zijn er al meer dan 380 sollicitaties gerealiseerd bij de aangesloten werkgevers;
  • Er zijn meerdere WRK-tours en evenementen georganiseerd zodat studenten een unieke kans krijgen om binnen te kijken in verschillende Friese bedrijven. En het bleef niet bij binnenkijken: de studenten gingen in gesprek met professionals en volgden trainingen over personal branding;
  • Op de campus van NHL Stenden bevindt zich sinds november 2023 een heel bijzonder lab: het WRK-Lab. In dat Lab, een samenwerking tussen WRK.frl/ en NHL Stenden, vinden studenten een plek om te werken aan echte vraagstukken van dito bedrijven. Ondertussen leren ze Friese bedrijven kennen en ontdekken ze de mogelijkheden van een carrière in Fryslân. Voor bedrijven biedt het lab kansen om hun naamsbekendheid onder de nieuwe generatie professionals te vergroten. En omdat de studenten in multidisciplinaire groepen aan een vraagstuk werken, ontstaan frisse, onconventionele ideeën en oplossingen.

Succesverhalen

Sjouke draagt stokje over aan Vincent

Verbinden. Koppelen. Elkaar verder helpen. Dat is wat Vincent Kersten het liefste doet. Als nieuwe programmamanager van WRK.frl/ kijkt hij dan ook uit naar de samenwerking met Friese bedrijven, overheden én onderwijs. “Ik wil zoveel mogelijk mensen laten zien wat Friesland te bieden heeft.”

Nieuwe programmamanager

Nieuw WRKlab feestelijk geopend

Op dinsdag 21 november werd de hagelnieuwe locatie van het WRKlab onder belangstelling van tientallen ondernemers, studenten en medewerkers van de hogeschool feestelijk geopend.

Nieuw WRKlab

Aftermovie WRKtour

Eindelijk is het zover: de aftermovie van de WRKtour! Met trots kijken we terug op deze geweldige dag!

Aftermovie WRKtour