Merkpositionering Fryslân

Over het programma

Fryslân is een merk. Dat merk is geladen door de eeuwen heen en wordt iedere dag opnieuw geladen door wat wij doen en wat wij – en anderen – zeggen. Daarom moeten we bewuster omgaan met het beeld van Fryslân. Zowel in Fryslân zelf als (ver) daarbuiten. Om het bijzondere karakter en de kracht van Fryslân beter uit te dragen en daarmee het imago van Fryslân te versterken is in de afgelopen jaren een merkpositionering opgesteld. Deze merkpositionering dient ter ondersteuning van onze eigen identiteiten, onze eigen verhalen en onze eigen proposities. Als individuen, als organisaties en als overheden. Het is een fundament waarop we samen kunnen bouwen.

Merkpositionering Fryslân streeft ernaar het bijzondere karakter en de kracht van Fryslân te benadrukken en de identiteit en het imago van de regio te versterken. Het doel is het vergroten van trots en verbondenheid, het bewuster omgaan met de unieke aspecten van Fryslân, en het creëren van een gezamenlijke en herkenbare identiteit die organisaties en individuen verbindt. Zodat we een eenduidiger verhaal vertellen: over de kracht en de authenticieit van Fryslân, over wat Fryslân werkelijk is en wat Fryslân in haar veelzijdigheid te bieden heeft.

In opdracht van Innovatiepact Fryslân en de Provincie Fryslân is deze merkpositionering ontwikkeld. Hieraan werkten inwoners van Fryslân mee, Friezen uit de kunst- en cultuursector, de wetenschap, het onderwijs, het bedrijfsleven en de overheid. Maar ook Friezen die buiten de grenzen van de provincie en Nederland actief zijn.

Het resultaat van dit alles is hieronder te downloaden in het Nederlands, Fries en in het Engels.

2023

• In 2023 werd de merkpositionering vastgesteld na een intensief proces van co-creatie met de ‘mienskip’ (Friese gemeenschap), waarbij onder andere identiteitsonderzoek en validatie heeft plaatsvonden;
  • Er zijn drie merkregisseurs aangesteld die langs ondernemers, onderwijs en overheden zijn gegaan om het Friese merkverhaal te vertellen en toe te lichten hoe ermee gewerkt kan worden door elke organisatie. Er zijn significante stappen gezet in de implementatie van de merkpositionering aan de hand van talrijke activatiesessies, zogenaamde clusterbijeenkomsten met groepen van organisaties. Er hebben 92 organisaties meegedaan en 82 organisaties zijn nadien zelf actief aan de slag gegaan met de implementatie in de eigen organisatie. Kwalitatief gezien hebben we een beweging op gang gezet binnen de ‘mienskip’, waarbij activering, indentiteitsversterking en toekomstperspectief centraal staan. De individuele trajecten met organisaties in de clusterbijeenkomsten tonen aan dat maatwerk cruciaal is voor een succesvolle implementatie;
  • De implementaties kennen een grote verscheidenheid: Van het meenemen van Fryslân als onderdeel van een vacature (zoals behoorlijk veel organisaties nu gaan doen), het aanpassen van een communicatieconcept (zoals Merk Fryslân met hun Friesland Style 2.0) tot het herijken van de eigen corporate branding (zoals bijvoorbeeld Omrin en Van Vuuren) of zelfs het ‘Verhaal van Fryslân’ die in het Fries Museum gepresenteerd wordt opnieuw tegen het licht te houden.
  • Het eerste deel van deze merkimplementatie, startte in april 2023 en eindigde op 7 maart 2024 met een evenement in het Friso Theater waarin de tussenstand werd gepresenteerd en gevierd met 250 personen van 125 organisaties. De opzet van het traject, waarbij organisaties betrokken worden via fysieke bijeenkomsten/ werksessies en persoonlijke, fysieke en/of online adviesgesprekken, is succesvol gebleken;

Met deze resultaten en betrokkenheid kijken we uit naar het vervolg van de implementatie en duurzame verankering van de merkpositionering binnen en buiten Fryslân. Samen bouwen we aan een sterker Fryslân dat zijn unieke identiteit zelfbewust en trots uitdraagt.